**Kosten voor meerwerk zijn altijd vervelend, want daar rekent u als VVE niet op. Een nare financiële tegenvaller! Heel vaak levert het vervelende discussies op met het schildersbedrijf. Bovendien moet het VVE-bestuur meestal terug naar de leden om toestemming te vragen om deze extra kosten te betalen. Gelukkig valt dit (grotendeels) te voorkomen! Als u van tevoren bepaalde zaken goed regelt, dan is de kans op hoge kosten voor meerwerk een stuk kleiner.**
 
 
_**Welke vormen van meerwerk leveren de meeste discussies op?**_
 
• **Houtrot **staat op nummer 1. Bij bijna elke schilderbeurt duikt houtrot op en als er van tevoren geen goede inventarisatie heeft plaatsgevonden en waterdichte afspraken over zijn gemaakt, dan kan dit later flink in de papieren lopen.
 
• **Betonschade en metselwerkschade**: als een complex voor het schilderen wordt gereinigd met een hogedrukspuit ontstaat nog weleens schade aan de voegen of het beton.
 
• **Asbestkwesties**: bij complexen van voor 1994 zit er soms asbest in de beglazingskit of panelen. Als u dit van tevoren niet hebt geïnventariseerd, komt u mogelijk later voor zeer hoge kosten te staan.
 
• De **sponningen, de omkanten van draaiende delen en andere zaken zijn soms niet apart vermeld** in de offerte en vallen dan later onder meerwerk.
 
• De **omgevingsvergunning **om een steiger neer te zetten, **parkeerkosten **en **precariorechten **staan niet in de offerte of zijn uitgesloten in de kleine lettertjes. Daardoor komen ze later voor rekening van de VVE.
 
• De **garantie **is niet goed geregeld. 
 
 
 
**_Tip 1: laat uw schilderwerk eerst goed inspecteren_**
 
Veel meerkosten zijn te voorkomen door van tevoren onderzoek te doen, want dan komen er al een hoop problemen boven water. U kunt hiervoor het beste een onafhankelijke adviseur in de arm nemen. In eerste instantie zal hij steekproeven nemen. Blijkt daaruit dat het meevalt, dan maakt hij een inschatting van het ondergrondherstel. Zit er veel houtrot of wordt er asbest ontdekt, dan is het verstandig om een grondiger inspectie te laten verrichten. Soms moeten er bijvoorbeeld ook dorpels helemaal vervangen worden. Fijn om dat van tevoren te weten! Schildersbedrijven bieden ook zelf aan om de inspectie te doen. Dat werkt alleen als de schilder een lijst overlegt met de bekeken plekken, zodat u zelf ook kunt controleren of de schilder het onderzoek wel goed heeft verricht. Realiseert u zich dat een schilder altijd een hoge schatting zal maken om zich in te dekken en dat er een kans bestaat dat de later ontdekte houtrot niet wordt behandeld. 
 
 
**_Tip 2: vraag bij diverse schilders eerst om eenheidsprijzen voor herstelwerk_**
 
Kiest u voor een inspectie door de schilder, doe dat dan pas nadat u de eenheidsprijzen voor veelvoorkomende herstelwerkzaamheden heeft opgevraagd bij verschillende schilderbedrijven. Dan weet u dat u niet te veel betaalt voor het herstelwerk.
 
 
**_Tip 3: voorkom uitsluitingen_**
 
Geef in uw offerteaanvraag al meteen aan dat de omgevingsvergunning, parkeerkosten en precariorechten ook meegenomen moeten worden in de offerte. En lees vervolgens de kleine lettertjes van de schilder. Staan daar nog andere uitsluitingen in?
 
 
**_Tip 4: spreek een goede garantie af_**
 
Vaak bieden onderhoudsbedrijven drie jaar met aflopende garantie aan. Dat betekent dat u in het derde jaar maar een deel van de kosten krijgt vergoed. Het is verstandig om 5 jaar op schilderwerk af te spreken en liefst 10 jaar volledige garantie op ondergrondherstel. In die garantie moeten ook alle voorzieningen zitten die nodig zijn om het werk uit te voeren, zoals steigers. Daarnaast is garantie alleen zinvol als u meetbare afspraken maakt. Een expert kan hierbij helpen.
 
 
### Kortom, als u deze vier gouden regels hanteert, dan schrikt u straks minder als de factuur in uw mailbox belandt:
 
 
1. Uw VVE regelt een goede inspectie vooraf
2. Uw VVE vraagt om eenheidsprijzen voor herstelwerk
3. Uw VVE controleert of alle kosten zijn meegenomen
4. Uw VVE zorgt voor waterdichte garantieafspraken
 
**Volgende keer: welke verf is beter voor het milieu?**
 
_
In onze blogs roeren we allerlei onderwerpen aan waar u als beheerder of bestuurder van een VVE tegenaan loopt. Wat is uw grootste ergernis of probleem op onderhoudsgebied? Mail het ons en de kans is groot dat we hier antwoord op uw onderhoudsvraag geven._
 
Michiel von Balluseck
Verfadviescentrum
**Kosten voor meerwerk zijn altijd vervelend, want daar rekent u als VVE niet op. Een nare financiële tegenvaller! Heel vaak levert het vervelende discussies op met het schildersbedrijf. Bovendien moet het VVE-bestuur meestal terug naar de leden om toestemming te vragen om deze extra kosten te betalen. Gelukkig valt dit (grotendeels) te voorkomen! Als u van tevoren bepaalde zaken goed regelt, dan is de kans op hoge kosten voor meerwerk een stuk kleiner.**
 
 
_**Welke vormen van meerwerk leveren de meeste discussies op?**_
 
• **Houtrot **staat op nummer 1. Bij bijna elke schilderbeurt duikt houtrot op en als er van tevoren geen goede inventarisatie heeft plaatsgevonden en waterdichte afspraken over zijn gemaakt, dan kan dit later flink in de papieren lopen.
 
• **Betonschade en metselwerkschade**: als een complex voor het schilderen wordt gereinigd met een hogedrukspuit ontstaat nog weleens schade aan de voegen of het beton.
 
• **Asbestkwesties**: bij complexen van voor 1994 zit er soms asbest in de beglazingskit of panelen. Als u dit van tevoren niet hebt geïnventariseerd, komt u mogelijk later voor zeer hoge kosten te staan.
 
• De **sponningen, de omkanten van draaiende delen en andere zaken zijn soms niet apart vermeld** in de offerte en vallen dan later onder meerwerk.
 
• De **omgevingsvergunning **om een steiger neer te zetten, **parkeerkosten **en **precariorechten **staan niet in de offerte of zijn uitgesloten in de kleine lettertjes. Daardoor komen ze later voor rekening van de VVE.
 
• De **garantie **is niet goed geregeld. 
 
 
 
**_Tip 1: laat uw schilderwerk eerst goed inspecteren_**
 
Veel meerkosten zijn te voorkomen door van tevoren onderzoek te doen, want dan komen er al een hoop problemen boven water. U kunt hiervoor het beste een onafhankelijke adviseur in de arm nemen. In eerste instantie zal hij steekproeven nemen. Blijkt daaruit dat het meevalt, dan maakt hij een inschatting van het ondergrondherstel. Zit er veel houtrot of wordt er asbest ontdekt, dan is het verstandig om een grondiger inspectie te laten verrichten. Soms moeten er bijvoorbeeld ook dorpels helemaal vervangen worden. Fijn om dat van tevoren te weten! Schildersbedrijven bieden ook zelf aan om de inspectie te doen. Dat werkt alleen als de schilder een lijst overlegt met de bekeken plekken, zodat u zelf ook kunt controleren of de schilder het onderzoek wel goed heeft verricht. Realiseert u zich dat een schilder altijd een hoge schatting zal maken om zich in te dekken en dat er een kans bestaat dat de later ontdekte houtrot niet wordt behandeld. 
 
 
**_Tip 2: vraag bij diverse schilders eerst om eenheidsprijzen voor herstelwerk_**
 
Kiest u voor een inspectie door de schilder, doe dat dan pas nadat u de eenheidsprijzen voor veelvoorkomende herstelwerkzaamheden heeft opgevraagd bij verschillende schilderbedrijven. Dan weet u dat u niet te veel betaalt voor het herstelwerk.
 
 
**_Tip 3: voorkom uitsluitingen_**
 
Geef in uw offerteaanvraag al meteen aan dat de omgevingsvergunning, parkeerkosten en precariorechten ook meegenomen moeten worden in de offerte. En lees vervolgens de kleine lettertjes van de schilder. Staan daar nog andere uitsluitingen in?
 
 
**_Tip 4: spreek een goede garantie af_**
 
Vaak bieden onderhoudsbedrijven drie jaar met aflopende garantie aan. Dat betekent dat u in het derde jaar maar een deel van de kosten krijgt vergoed. Het is verstandig om 5 jaar op schilderwerk af te spreken en liefst 10 jaar volledige garantie op ondergrondherstel. In die garantie moeten ook alle voorzieningen zitten die nodig zijn om het werk uit te voeren, zoals steigers. Daarnaast is garantie alleen zinvol als u meetbare afspraken maakt. Een expert kan hierbij helpen.
 
 
### Kortom, als u deze vier gouden regels hanteert, dan schrikt u straks minder als de factuur in uw mailbox belandt:
 
 
1. Uw VVE regelt een goede inspectie vooraf
2. Uw VVE vraagt om eenheidsprijzen voor herstelwerk
3. Uw VVE controleert of alle kosten zijn meegenomen
4. Uw VVE zorgt voor waterdichte garantieafspraken
 
**Volgende keer: welke verf is beter voor het milieu?**
 
_
In onze blogs roeren we allerlei onderwerpen aan waar u als beheerder of bestuurder van een VVE tegenaan loopt. Wat is uw grootste ergernis of probleem op onderhoudsgebied? Mail het ons en de kans is groot dat we hier antwoord op uw onderhoudsvraag geven._
 
Michiel von Balluseck
Verfadviescentrum
 
Kosten voor meerwerk zijn altijd vervelend, want daar rekent u als VVE niet op. Een nare financiële tegenvaller! Heel vaak levert het vervelende discussies op met het schildersbedrijf. Bovendien moet het VVE-bestuur meestal terug naar de leden om toestemming te vragen om deze extra kosten te betalen. Gelukkig valt dit (grotendeels) te voorkomen! Als u van tevoren bepaalde zaken goed regelt, dan is de kans op hoge kosten voor meerwerk een stuk kleiner.

Welke vormen van meerwerk leveren de meeste discussies op?
Houtrot staat op nummer 1. Bij bijna elke schilderbeurt duikt houtrot op en als er van tevoren geen goede inventarisatie heeft plaatsgevonden en waterdichte afspraken over zijn gemaakt, dan kan dit later flink in de papieren lopen.
Betonschade en metselwerkschade: als een complex voor het schilderen wordt gereinigd met een hogedrukspuit ontstaat nog weleens schade aan de voegen of het beton.
Asbestkwesties: bij complexen van voor 1994 zit er soms asbest in de beglazingskit of panelen. Als u dit van tevoren niet hebt geïnventariseerd, komt u mogelijk later voor zeer hoge kosten te staan.
• De sponningen, de omkanten van draaiende delen en andere zaken zijn soms niet apart vermeld in de offerte en vallen dan later onder meerwerk.
• De omgevingsvergunning om een steiger neer te zetten, parkeerkosten en precariorechten staan niet in de offerte of zijn uitgesloten in de kleine lettertjes. Daardoor komen ze later voor rekening van de VVE.
• De  garantie is niet goed geregeld.
 
Tip 1: laat uw schilderwerk eerst goed inspecteren
Veel meerkosten zijn te voorkomen door van tevoren onderzoek te doen, want dan komen er al een hoop problemen boven water. U kunt hiervoor het beste een onafhankelijke adviseur in de arm nemen. In eerste instantie zal hij steekproeven nemen. Blijkt daaruit dat het meevalt, dan maakt hij een inschatting van het ondergrondherstel. Zit er veel houtrot of wordt er asbest ontdekt, dan is het verstandig om een grondiger inspectie te laten verrichten. Soms moeten er bijvoorbeeld ook dorpels helemaal vervangen worden. Fijn om dat van tevoren te weten! Schildersbedrijven bieden ook zelf aan om de inspectie te doen. Dat werkt alleen als de schilder een lijst overlegt met de bekeken plekken, zodat u zelf ook kunt controleren of de schilder het onderzoek wel goed heeft verricht. Realiseert u zich dat een schilder altijd een hoge schatting zal maken om zich in te dekken en dat er een kans bestaat dat de later ontdekte houtrot niet wordt behandeld.

Tip 2: vraag bij diverse schilders eerst om eenheidsprijzen voor herstelwerk
Kiest u voor een inspectie door de schilder, doe dat dan pas nadat u de eenheidsprijzen voor veelvoorkomende herstelwerkzaamheden heeft opgevraagd bij verschillende schilderbedrijven. Dan weet u dat u niet te veel betaalt voor het herstelwerk.

Tip 3: voorkom uitsluitingen
Geef in uw offerteaanvraag al meteen aan dat de omgevingsvergunning, parkeerkosten en precariorechten ook meegenomen moeten worden in de offerte. En lees vervolgens de kleine lettertjes van de schilder. Staan daar nog andere uitsluitingen in?

Tip 4: spreek een goede garantie af
Vaak bieden onderhoudsbedrijven drie jaar met aflopende garantie aan. Dat betekent dat u in het derde jaar maar een deel van de kosten krijgt vergoed. Het is verstandig om 5 jaar op schilderwerk af te spreken en liefst 10 jaar volledige garantie op ondergrondherstel. In die garantie moeten ook alle voorzieningen zitten die nodig zijn om het werk uit te voeren, zoals steigers. Daarnaast is garantie alleen zinvol als u meetbare afspraken maakt. Een expert kan hierbij helpen.


Kortom, als u deze vier gouden regels hanteert, dan schrikt u straks minder als de factuur in uw mailbox belandt:


1. Uw VVE regelt een goede inspectie vooraf
2. Uw VVE vraagt om eenheidsprijzen voor herstelwerk
3. Uw VVE controleert of alle kosten zijn meegenomen
4. Uw VVE zorgt voor waterdichte garantieafspraken
Volgende keer: welke verf is beter voor het milieu?
 
In onze blogs roeren we allerlei onderwerpen aan waar u als beheerder of bestuurder van een VVE tegenaan loopt. Wat is uw grootste ergernis of probleem op onderhoudsgebied? Mail het ons en de kans is groot dat we hier antwoord op uw onderhoudsvraag geven.
 
Michiel von Balluseck
Verfadviescentrum